Tiger byn


Så var det åter dags med ett besök i den lilla kristna byn med namnet tiger byn, Karenfolket har här en liten fristad där dom får vara ifred. Det första man stöter på är en stor vacker Boganvilla som ger bra skugga åt kvinnor och barn.

Vi passar på att dela ut kläder till fattiga

Titta vad fint dom här kläderna passade. Kläderna som vi delar ut har jag fått från turister som har läst min blogg och sökt upp mig. Det är ju bra att det kommer till nytta istället för att kläderna kastas.

Givetvis bjuder jag alla barnen i byn på glass.

I morgon ska det bli julfest med släkt och vänner som kommer långväga bla. från Burma. Den här flickan provar sina finkläder som hon ska ha i morgon. Jag blir inbjuden till julfesten.

Marlee (Wan) hittar fina blommor som hon tar frön från

Karenfolket är alltid facinerad av min kamera och frågar ofta om jag kan fotografera dom. Nästa gång jag hälsar på brukar jag dela ut foton och det uppskattas mycket.

Av någon anledning tror Karenfolket att jag besitter läkare/tandläkares kunskaper. Dom kommer med sina krämpor och vill att jag ska titta och säga vad jag tror om det är farligt eller inte.
Dom här människorna har aldrig råd att gå till doktorn än mindre tandläkarn kanske därför som dom vänder sig till mig.
Karenfolket tuggar på en blandning av tobak och betelnötter. Tänderna blir missfärgade samt orsakar tandlossning.

Den här kvinnan har svår tandvärk och har inte kunnat äta på flera dagar hon vill att jag ska hjälpa henne. Eftersom jag tycker synd om kvinnan beslutar jag mig för att göra ett försök att hjälpa henne.
Först knyter jag en tråd runt tandskrället sedan sätter jag kvinnan på marken en man får sitta bakom och hålla fast henne.
Den andra änden knyter jag i min motorcykel, jag gasar upp mc:n lägger i ettan och PLOPP tanden åker ut.
Al photos on this blog copyright Thaikalle


Kommentarer
Postat av: Lotta

Aaaaaj, det gjorde ont bara att läsa om eländet. Och detta beteltuggande. Men betel lär ju vara lätt narkotiskt och dämpar väl en del smärtor så man kan ju inte invända när de inte har råd med läkar- och tandvård

2009-12-09 @ 07:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0