Visum


Jag har varit till Burma 3 gånger och stämplat passet. Enligt thailändska regler så måste jag lämna landet och besöka en Thailändsk ambassad för att kunna komma in i landet igen.
Det vill jag inte göra och alla som kan det här med visum säger att det är enda sättet. Då pratade jag med en mycket god thailändsk vän med bra kontakter. Han sa till mig att han fixar det inga problem. Han ringde några samtal och sa att i morgon följer du med mig. Sagt och gjort vi åkte mot Bangkok och han sa att vi ska besöka ett sjukhus Han är god vän till en doktor som äger sjukhuset och är en av höjdarna i staden som vi ska till.

Det visade sig att staden låg 20 mil norr om Bangkok. När vi väl kom fram till sjukhuset letade vi rätt på doktorn som satt i personal restaurangen. Doktorn var en trevlig person och hade lätt för att skratta.Snart var det en sjuksköterska på plats och fyllde i min journal Sedan fick jag följa med henne och hon gjorde en hälso kontroll. När allt var klart återvände vi till restaurangen. Doktorn plockade fram fyra stora heineken som vi delade på.

Han läste igenom min journal och skrev sedan att jag hade hepatit på levern efter för mycket alkohol drickande. Han ordinerade total vila och medicinering i en månads tid. Sen skrattade han hjärtligt och skålar glatt med mig.Nu har klockan blivit 1300 och doktorn beställer in mat till oss. Min vän säger att vi måste vara artiga och äta lite innan vi åker. Lite tänker jag det är väl ok, men det var inte lite mat. Mat plockas fram under hela tiden som vi sitter där. Snart dyker det upp två andra läkare som jobbar. Dom sätter sig vid vårat bord och äter av maten. Doktorn plockar fram ytterligare 6-7 flaskor heineken.

Sjukhusets advokat kommer in han hälsar på mig och slår sig ner vid bordet varpå doktorn hämtar 6-7 heineken hela tiden är det stora flaskor 67 cl. Doktorn skrattar hjärtligt och berättar att jag har svåra alkoholskador på min lever.


  
Vart efter som vi sitter och äter och dricker kommer det barn och kvinnor in på restaurangen dom kommer fram artigt och hälsar och går sedan vidare, en del av kvinnorna går fram till doktorn han ger dom lite pengar en del av kvinnorna killar honom lite extra under hakan då får dom  ytterligare några tusenlappar.

Doktor skrattar och berättar för mig att han har fyra fruar och sex barn. Han har ett hus till var och en av fruarna och han betalar 300 000thb per månad i underhåll till alla. Han skrattar hjärtligt igen och frågar om jag har träffat någon doktor som han tidigare. Samtidigt går han och hämtar 7-8 stora heineken. Jag tänker en liten stund och kan inte komma på att jag har träffat en doktor som han.
Läkarna som satte sig vid vårat bord börjar bli ordentligt berusade och jag hoppas att dom inte ska få in akutfall. Jag tittar snabbt på klockan 1700 jag frågar min vän om det inte är dags att åka tillbaka vi är ju inte klara med mitt visum och vi ska ju till immigration för att få alla stämplar och se om det är ok med mitt läkar intyg. Jag börjar bli lite orolig för mitt visum går ut i morgon och det är inte bra att vara i Thailand illegalt utan visum.Han säger att vi ska strax åka. 
Nu kommer det in mer mat och min vän börjar att äta igen doktorn plockar fram 7-8 stora heineken.

Advokaten börjar prata fotboll med mig på thailändska jag svara honom på svenska och han pratar på precis som om han förstår mig. Snart är doktorn framme med 7-8 nya heineken, jag har länge funderat på hur doktorn kan betala 300 000thb/månad för att hålla alla hus och fruar+ barn nöjda och frågar. Han berättar att han inte bara äger sjukhuset utan han äger kabeltv i staden samt att han har 250 rai tikskog i norra Thailand som är värd 100 miljoner.

Jag tar helst en Chang

7-8 nya heineken åker fram på bordet fyra personer dyker upp och dom verkar vara bekanta med doktorn dom sätter sig vid ett bord och börjar spela kort och dricka whiskey. Advokaten har tagit över doktorns syssla, och är den som serverar heineken i fortsättningen mer mat plockas fram. Jag tittar på min vän och ser att han är kraftigt berusad jag börjar ställa in mig på att bo på hotell i natt. Snart ligger doktorn och sover i en säng han snarkar högt och ljudligt. Advokaten serverar mera heineken och pratar fotboll med mig på thailändska (han pratar inte engelska), min vän fortsätter att äta och dricka.

Klockan 2100 är det bara jag och min vän kvar vid bordet, dom andra är för berusade för att kunna sitta stil och dom hänger runt bordet där det spelas kort. Jag tittar på min vän och han säger att nu ska vi åka.

Han reser sig upp på ostadiga ben och snart är vi på väg. Vi ska åka 20 mil till Bangkok jag känner mig lite orolig och föreslår att vi tar in på hotell och startar tidigt i morgon. Min vän skrattar och färstår inte varför jag vill sova på hotell i den staden när vi kan åka till Bangkok. Jag pratar med honom hela resan och är orolig att han ska somna.

Jag frågar om det kommer att bli några problem med visumet han säger att det blir inga problem för det är hans kompis som är chef på immigration, han ska ta mitt pass jag behöver inte ens följa med.

   
Efter en lång orolig färd så är vi framme i bangkok jag säger till min vän att släpa av mig jag. Jag tar en taxi och åker till ett hotell för att sova. Nästa dag ringer min vän och säger att mitt pass är stämplat och klart.
Al photos on this blog copyright Thaikalle


Kommentarer
Postat av: Durian

Mycket trevlig blogg! Jag har följt dina trådar på thailandforum och kommer numera att vara "stammis" här. =O) Så vad händer med ditt visum nu då? Sjukskrivningen gör väl bara att du har lyckats skjuta på resan en månad eller?

2009-02-11 @ 18:08:27
Postat av: Thaikalle

Durian!



Jag kommer att åka ut ur landet till en Thaiambassad nästa gång och får då ett nytt turistvisum 60+30 dagar. Jag är i thailand ca 8 månader om året och resten av världen i 4 månader.

Roligt att du tänker bli stammis på den här bloggen

2009-02-12 @ 01:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0