Karenfolket en liten kristen by någonstans i Thailand


Namn: Lock
Ålder: 47
Favorit dryck: Söta läskedrycker
Favorit färg: Grön
Favorit mat: Fisk med chili
Född: Burma

Lock bor i en liten kristen by han tillhör Karenfolket och har konverterat från Buddist till kristendom.

Kyrkan
Byn består av ca 8-10 familjer. Dom äldre är födda i Burma men var tvungna att fly över till den Thailänska sidan för 24 år sedan. Här har dom bott i lugn och ro och i kristen anda. Dom är väldigt fattiga och först för två år sedan lyckades dom bygga en enkel kyrka.
Men dom tar allt steg för steg. Just nu finns det inga bänkar att sitta i utan kyrkbesökarna måste sitta på golvet.

Bänkar och ett församlingshus är det som står högst på önskelistan.

-   Hur kom det sig att du blev kristen Lock?
-   Många i min familj och vänner var kristna samt att min bror lär ut kristendom så jag valde att bli kristen när jag var 33 år nu lär även jag ut kristendom samt står för musiken i kyrkan.
-   Händer det att ni får Buddister som besöker er i kyrkan?
-   Javisst många av våra släkt och vänner kommer på besök och dom är buddister.
-   Vi hade mycket folk som kom på besök under jul. Men när det är nyår ska vi vandra in till våra släktingar och fira nyår i Burma.

Lock har 4 barn
-   Går alla barn i skolan?
-   Nej det är så dyrt med skola, det vanliga är att ett barn per familj kan gå i skolan dom andra barnen får vara hemma och jobba.
-   Vad jobbar du med och vad tjänar du?
-   Jag jobbar på annanas och chiliodlingar och tjänar 150 bath per dag om jag är frisk så jobbar jag 6 dagar i veckan.

I dag är det söndag och det ska bli gudstjänst kl 12.00. Jag är tidig så jag går runt och tittar lite i den lilla byn dom har faktiskt en jätte liten restauran. Jag passar på och tar en stor chang, folk samlas runt mig. Barnen är lite reserverade i början men sen vill alla barnen vara runt mig visa mig allt som dom har i den lilla byn framför allt vill dom vara framför kameran.

En linslus

 Glassbilen
Det är lätt att bli populär bland barnen
Jag har tagit dit glass bilen idag eller glass motorcykeln om det ska vara korekt. Jag bjuder byn på glass och alla är glass sugna stora som små. Alla familjer bjuder in mig i deras hus som är byggda på Burmesiskt vis på pålar för att dom ska klara sig från vatten översvämningar.

Det är väldigt noga att jag besöker alla husen för dom vill gärna berätta för släkt och vänner att dom har haft en farang på besök i deras hus.
Nu är klockan 12.00 och det är dags för gudstjänst. I dag är vi ca 25-30 st i kyrkan och det är mycket glädje och sång.
Barnen deltar aktivt i sånger och böner. Det samlas in kollekt två gånger varje söndag och alla lägger något om det så bara är en bath. Det är kollekten som på sikt ska bekosta bänkar och församlingshuset. Men det lär ta tid.



Alla blir inte glada när dom träffar mig


Fantastiskt glada och trevliga ungdommar som väntar på att gudstjänsten ska börja
Det känns både konstigt och ro givande att sitta här i en kyrka som inte ens thailändarna känner till.

Efter gudstjänsten är det bibelstudier för ungdommarna. Det som är bra med dessa bibelstudier är att dom har bibeln på Karen språket, dom ser till att föra vidare Karen språket och skriften. Många från Karen folket är annars analfabeter

Jag bekantar mig med predikanten innan gudstjänsten

Nu har predikanten satt på sig fin skortan och går med stora kliv till kyrkan
 
Byns restaurangen

Karenflickorna är vackra och färgsprakande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0