Kvällen började i rosa och vitt och slutade i svart.


Vi önskar Nan och Leif all lycka i framtiden
I går var vi bjudna på en underbar förlovnings fest. Klädtemat för kvällen var rosa och vitt. Bruden var vacker som en sommar dag. Regnet stod som spön i backen, maten och ölen smakade som det skulle. Klockan 23.00 tackade vi för oss och åkte hem.

När vi kommer hem får vi höra att Grandmothers syster ligger för döden på sjukhuset. Jag åker runt och samlar ihop släktingar så att de ska hinna till sjukhuset innan det är över. Jag får höra hela historien i bilen.

Den gamla gumman som har haft eländig värk i sina leder. Har försökt att söka upp en doktor som hon hört ska vara bra på dessa åkommor. Gumman är fattig och brukar inte åka till vanliga sjukhus. Det visar sig att den gamla doktorn dog för tre år sedan. Då får hon tipset från en annan gammal gumma som bor i närheten.

Tipset är att hon ska ta ett insektsgift mot termiter blanda med Coca-cola och dricka. Den gamla gumman tar inte mindre än tre stora vita tabletter krossar och blandar ihop med Coca-cola. Det ska garanterat ta bort värken enligt tipsaren.
Folket i bilen är arga och upprörda på tipsaren. Ironiskt nog vet inte tipsaren hur rätt hon har blandningen var väldigt effektiv och den gamla gumman har ingen värk längre.
När vi kommer fram till sjukhuset ligger hon där det är ingen vacker syn giftet har angripit hjärnan och hon rycker fruktansvärt läkarna säger att det finns ingenting de kan göra 0600 är gumman död.

Nu får man sig en tankeställare hur gumman kan krossa dessa tabletter blanda och sedan dricka, samtidigt är det andra som tittar på och alla är lika övertygade att tipset från den gamla gumman måste vara bra och det säkert fungerar.

 Nu hör det till saken att både gumman som dog och tipsaren är fattiga analfabeter som aldrig har gått i skolan båda var från Karenfolket och de tror på allt möjligt som folk försöker slå i dem. Jag har hört flera olika historier om hur man ska dricka Whiskey och äta vissa saker för att bli odödlig samt att det finns vissa som kan utföra voodoo liknade saker. Karenfolket tror stenhårt på det här. Vad det gäller deras voodoo grejer vill jag reservera mig för vad jag ska tro (har nämligen sett konstiga saker som jag inte kan förklara).

 
Syster och grandmother
Att gumman dog berodde på okunskap och fattigdom. Jag tänker då på en kontrast Johan Winlöf en smart intelligent person som talar och skriver flera olika språk flytande framgångsrik affärsman som har bott många år i Bangkok.

En dag i september när jag var i Bangkok ringer Johan upp mig vi har haft kontakt med varandra till och från de senaste 2 åren. Johan vill att jag ska kolla upp några saker åt honom vilket jag säger ja till, vi ska höras igen 24 september. När jag slår upp lapptoppen nästa dag läser jag på nyheterna svensk man mördad i Bangkok. Jag tänker att jag bara känner en svensk man i Bangkok givetvis visar det sig att det är Johan som har blivit mördad av sin Thailändska fru. Jag vet inte varför eller på vilka grunder. Johan var välutbildad kan Thailand på sina fem fingrar den gamla gumman fattig analfabet.

När han där uppe har bestämt sig spelar det ingen roll vad vi har för bakgrund, utbildning eller pengar när det är dags så är det.


Jag har ju haft ett uppehåll med bloggen men smyger nu sakta igång den igen. Varför jag tog ett uppehåll är det många som har mailat och frågat om. Eftersom vi är inne på tråkigheter så kan jag lika gärna dra det med. Jag skulle ut och resa i juni och samma natt som jag åkte i väg så dog Boss Björn. Bosse Björn och jag lekte hela dagen innan jag åkte och han var frisk som en nötkärna.

Jag hittar ingen bra förklaring till varför han dog och orkar inte gissa eller spekulera. Det som fick mig att tappa sugen helt på att blogga var ytterligare en tragisk historia som hände några dagar efter Bosse Björns död.

 
Bosse Björn
En minibuss stannar utanför ett hus där ett litet barn 5-6 år sitter och leker mormor som är barnvakt lagar mat inne i huset. Folket inne i bussen stjäl barnet och har inte hittats sedan dess jag frågar lite om vad det kan vara för anledning att stjäla ett barn.

 Jag får till svar att barnet kommer att användas för att tigga ev. amputeras för att det ska gå lättare att tigga kanske i ett annat land. När jag hör detta blir jag illamående och tappar helt sugen på att blogga. Det finns fruktansvärda hemskheter här i världen och det är alltid människan som står för dessa. trots att vi lever på 2000talet så har människans grymhet inte ändrats på flera tusen år.
Al photos on this blog copyright Thaikalle


Kommentarer
Postat av: rebecka

Förstår verkligen varför du har tappat suger på att blogga. Läser alltid din blogg, spännande och väldigt intressant att få veta vad som händer i en helt annan värld som inte är så långt borta. Kontsigt att man lever ett så skyddat liv i sverige, med egentligen inga bekymmer alls. Mot vad andra människor går igenom varje dag för att överleva är det sjukt att vi har mage att klaga på att maten smakar dåligt, eller att de är dåligt med pengar denna månaden. Vi har tak över huvudet och mat i magen.



Hoppas att du fortsätter att blogga, din blogg får en att tänka om, och samtidigt inse att man faktiskt har det rikigt bra!

Tycker verkligen om din blogg, den är fin och väldigt intressant.



Tråkigt att höra om bosse, aldrig roligt att förlora en familjemedlem!

Hoppas allt är bra med dig och marlee!



En läsare som uppskattar ditt arbete och din bloggning!

2010-10-03 @ 17:54:14
URL: http://beckanbus.blogg.se/
Postat av: Lotta

Men vad tråkigt! Nu får det väl snart komma lite trevligheter i stället!

Vad besviken man blir på människor. Att de genom okunskap utsätter sig själva och andra för livsfara det är ju en sak, och det kan ju bara förändras genom utbildning och upplysning men rena elakheter, nej, det är för trist. Inte konstigt att jag egentligen gillar djur mer. Djurvärlden är grym men det vi människor håller på med förekommer ju inte där... Är det intelligensen som gör det? Vet att en del chimpanser är rätt elaka mot varandra, man borde kanske vara en amöba... :-)

2010-10-04 @ 08:29:19
Postat av: Milo

Åh.... lille björnen... Och vad mycket tragiskt som hänt. =(

Tittar in, gillar att läsa dina rader.

Kramar Milo

2010-10-04 @ 11:36:38
URL: http://mlilja.net
Postat av: Britt-Marie / Malee

Men Kalle, fy vad mycket gräsligheter! Jag lider med er, stor KRAM från oss på Phuket!

2010-10-04 @ 11:59:28
URL: http://gingmalee.blogspot.com/
Postat av: Annika

Usch var tråkigt att höra om goa Bosse Björn och vad ledsen jag blir! Förstår din känsla av hopplöshet och håglöshet, att glädjen över ett älskat djur bara sopas bort då det dör av okänd anledning. Jag har själv haft både hundar och häst och det gör så ont i hjärtat när man förlorar dem även om deras "tid är inne" att gå vidare. Det är självklart värre om det är någon som av elakhet dödar med berått mod av skäl som jag aldrig kan förstå. Jag gillar din blogg och din förmedling av det som händer och sker, det är ofta den krassa verkligheten men det finns dessbättre även en hel del glädjeämnen att ta del av. Skänker en tanke från mitt hjärta till er alla!

2010-10-06 @ 04:48:33
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lena/ Nattsyster

Välkommen tillbaka!

Jag blev jätteglad för jag gillar din blogg och följer den med stort intresse.

Lena / Nattsyster

Postat av: Bm

Å, Kalle...jag är glad för att du fortsätter med bloggandet....men, så otroligt ledsen över fina Bosse Björn. Det andra du berättar om är ju otroligt ledsna och upprörande saker. Så otroligt synd om grandma´s syster, din vän och lilla barnet.

Mvh Brittmari

2010-11-21 @ 23:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0