Dansingkhons älsta person


Jamiang 99 år
Jag har länge funderat på vem som är älsta personen i Dansingkhon? Efter att ha frågat runt lite så får jag veta att det är Jamiang. Jag letar och snart hittar jag henne längst in bakom ett butiks lager. Jamiang ligger på en hård säng här tillbringar hon dagarna i sin ensamhet.
Hon sätter sig upp och jag börjar nyfiket prata med henne.
Men det blir svårare än jag räknat med att intervjua henne hon är nämligen stum, nästan blind och nästan döv.

Marlee hjälper Jamiang  med lite pedikyr
Jamiang berättar med teckenspråk att hon har svårt att äta och att det kliar över hela kroppen. Hon tecknar att hon är glad att vi kommer på besök och i nästa sekund kommer det tårar från ögonen hon tror inte att vi ska besöka henne igen vi lovar att snart komma på besök.
Jag leter efter en yngre släkting som kan berätta lite om Jamiang.

Pojajtiap 74 år Berättar.
Jamiang fick bara ett barn en dotter som dog endast 19 år efter att ha varit sjuk i Malaria. Jamiang är den enda vuxna överlevande sedan Japanerna var här och krigade under andra världskriget. Thailand förgiftade vattnet för att stoppa Japanerna men det började  regna och giftet spred sig från by till by alla som drack dog tiotusentals personer omkom. Japanerna tog 1000 amerikanare tillfånga och dödade alla i Burma

Dansingkhon var mycket större på den här tiden och låg flera km närmare Burma halva på varsin sida om Burma och Thailand. Jamiang insjuknade fick tunga och strupe förstörda  överlevde men har aldrig kunnat pratat sedan dess. Jamiang ska tydligen ha varit en riktig babbel maja.
 Hej så länge Jamiang

Kommentarer
Postat av: Lotta

Men usch så gräsligt! Ja, de där japanerna var inte så gulliga under kriget inte. Hälsa på hos den gamla igen, hon blir säkert jätteglad.

2009-04-14 @ 18:32:51
Postat av: thaikalle

Självklart ska jag besöka den gamla damen igen.



2009-04-15 @ 16:07:58
URL: http://www.thaikalle.blogg,se
Postat av: tim

japaner var väl inte direkt gulliga under kriget men var det någon som var gullig till dem? Var någon gullig under andra världskriget?



Hälsa damen att vi läser om henne genom din blogg här i sverige! <3

2009-04-15 @ 16:24:43
URL: http://timmelim.blogg.se/
Postat av: thaikalle

Tim!

Det ska jag hälsa Jamiang då blir hon glad.

2009-04-15 @ 16:28:11
URL: http://www.thaikalle.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0