Seagame är en gibbonapa

 
Seagame
Seagame är en gibbonapa. Gibbonapor är utrotningshotade precis som schimpansen och gorillan. Gibbonapor är skogens akrobater och inga andra djur kan klättra och svinga sig som en gibbon.

Gibbonapan är fruktansvärt stark för sin vikt, skulle en gibbon väga lika mycket som en gorilla så skulle gorillan vara chanslös.

Nu har alla förälskat sig i Seagame. Men min tanke har hela tiden varit att rädda henne och återföra henne till naturen.

Jag har letat efter ett seriöst projekt som jobbar med att rädda gibbonapor. Av en ren tillfällighet träffade jag Hans Forsell och Susanne Jansson i Thailand dom driver ett Thai-Swedish barnhem Muang Mai som ligger i Phuket www.barnhem.org


Hans Lovade att kolla upp ett projekt i Phuket inte långt från deras barnhem. Efter klar tecken från Hans Gick allt väldigt snabbt vi åkte 600 km direkt till projektet. Där fick vi klart för oss att det tar 5-6 år att återförena en gibbonapa till naturen. Det görs i tre olika etapper. Tredje etappen innan dom släpps ut i djungeln så ska Seagame ha bildat en egen flock på 4-6 individer.

Martin Stenmarck och Seagame
Seagame sattes ihop med en gibbonunge ungefär lika stor som Seagame och hon heter Beuty. Dom fann varandra direkt. Dom kramade varandra innan dom satte i gång att busa. Nu var det svårt att bara lämna henne så vi återvände tre dagar i sträck för att se hur hon hade det. Seagame var förtvivlad varje gång vi kom och grät väldigt mycket Beuty kramade och tröstade Seagame hela tiden. Seagame har visat att hon har och kan visa känslor. Hon kan både skratta gråta men även trösta dom som är ledsna. Därför är det extra svårt att lämna henne. Men vi kommer tillbaka och hälsar på

Leo och Lilly tycker om att kramas med Seagame

Men vi fick också se hur grymma människor kan vara mot dessa söta och intelligenta apor. En apa hade suttit i en liten fågelbur som var så liten att apan var tvungen att ha sina armar bakom huvudet nu är den apans armar alldeles förvridna och apan kan bara ha armarna bakom huvudet.

En annan apa hade ägaren slagit sönder ena handen och ena foten. Nu har den apan bara två fingrar på ena handen kvar


Seagame smyger på Leo
Ett annat tragiskt öde, en apa hade varit många år på en bar och fått sina lungor förstörda, där har dom lärt apan röka och supa ihop med turisterna. Dessa gibbonapor kan aldrig klara sig i naturen men projektet tar han om dom.

Seagame är en tuffing och kan klara sig


Avskeds puss av Marlee farväl Seagame
Al photos on this blog copyright Thaikalle

Kommentarer
Postat av: Lena

Å, va söt hon är, hoppas verkligen att det lyckas med återanpassningen. Lycka till med bloggandet, ska bli spännande och följa med.

Lena

2009-02-09 @ 13:45:42
Postat av: Mia

Vad skoj !

Bra initiativ av dig att äntligen skapa en blogg.

Du har ju så mycket intressant att berätta......

Och nu har du ju allt på en och samma plats och man kan följa hur det går med allt.



Kram på dig !!!



Mia från Thailandforum... ;)



2009-02-09 @ 14:04:57
URL: http://levlivetleende.blogspot.com/
Postat av: Arandur

Hoppas du får en fortsatt trevlig måndag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-02-09 @ 14:10:50
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej! Himla roligt, nu får jag följa dig här i stället ;)

Marielil från Thailandforum

2009-02-09 @ 14:15:42
Postat av: Amanda

Hej! Jag och min pappa ska till Thailand nu över jul för andra gången. Och jag är jätteintresserad av apor! Vet du något ställe som man borde kolla in? Glad för svar! /Amanda :)

2009-11-20 @ 21:45:40
URL: http://syamanda.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej! Jag och min pappa ska till Thailand nu över jul för andra gången. Och jag är jätteintresserad av apor! Vet du något ställe som man borde kolla in? Glad för svar! /Amanda :)

2009-11-20 @ 21:46:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0