Gibbonapor säljes



I går hittad jag den här stackars Gibbonapan. Det är en fattig kvinna som äger den jag försöker att övertala henne att jag ska få ta hand om apan. Men hon vill ha pengar för apan och det vill jag inte ge henne.
Den här gibbon ungen är på tok för smal. Tyvärr är det så att dom inte får den mat som dom ska ha när dom är små vilket resulterar i undernäring och dåliga tänder.
  
Jag letade egentligen efter tre andra gibbonungar som Burmeserna kom över gränsen med och sålde för 200 thb st (Ca 50 kr).
När jag till slut fick reda på vilka som köpt dom tre gibbonungarna. Blev jag lite chockad eftersom det var 3 höjdare i distriktet. Vilket betyder att jag inte kan anmäla händelsen utan att riskera att råka illa ut själv.
I bland känns det tröstlöst att försöka hjälpa gibbonapor.

Vad kommer att hända med dom tre gibbonungarna. Jo dom kommer att sitta i bur eller vara bundna, sen blir gibbonungarna små leksaker åt barnen i familjerna. När gibbonapans hörntänder växer ut slipas dom ner eller också dödar man gibbonapan eftersom dom blir allt mer svår hanterliga  vart efter dom växer.
Burmeserna säljer gibbonapor för 200 thb, fattiga människor köper för att eventuellt kunna sälja till rikt folk för 6000 thb

Kommentarer
Postat av: Wicky

Usch...

samtidigt som jag tycker att det är riktigt bra att detta kommer fram så vänder det sig i magen på mig att detta händer...

men ju fler som reagerar - dessto fler agerar..

2009-03-17 @ 14:55:38
Postat av: sandra

Men å så söt! har alltid velat ha en apa :)

2009-04-06 @ 21:09:08
URL: http://metrobloggen.se/lillsandra
Postat av: Ploy

jag blir rörd av att du försöker hjälpa dem. det känns bra att veta att det folk som bryr sig

2009-04-09 @ 23:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0