Karenfolket en utsatt folkgrupp

Vänd andra kinden till

Många har tvingats till Thailand som flyktingar undan millitär regimen. Jag ska nu berätta om en kille från Karenfolket vi kan kalla honom för Lek.


Lek är 15 år hans föräldrar flydde till Thailand för snart 20 år sedan innan Lek ens var på tänkt. Mamma och pappa har 5 barn Lek är näst yngst. Pappa var en mycket omtyckt man och jobbade och slet för att familjen skulle ha det bra. Han var mycket respekterad av övriga från karenfolket.


Nu gick det bra för Lek och hans familj dom var fortfarande fattiga men pappa jobbade så han kunde köpa lite mark och sedan bygga ett hus. Alla var glada och älskade pappa.


Men lyckan skulle snart vända och pappa som jobbade med besprutningar på olika plantage. Drog i sig olika gifter varje dag, han blev sjukare och sjukare för att till slut ligga orörlig i sin säng. Familjen som älskade pappa gjorde allt för att han skulle bli bra igen, kosta vad det kosta ville. Dom gick till olika doktorer, medicinmän, och andra förstå sig påare.


Alla lovade att pappa skulle bli bra om dom bara köpte just deras mediciner till pappa. Familjen  trodde att allt skulle bli som vanligt igen bara pappa blev frisk. Så familjen sålde hus, mark och allt av värde och köpte mediciner


Naturligtvis var det inga mediciner som skulle hjälpa då pappa redan var dödsdömd, lagom när allt var sålt och alla pengarna var slut dog pappa.


Mamma som blev änka med 5 barn endast 34 år gammal Lek 6 år. Nu blev det tufft för familjen mamma hade ju inga pengar så att barnen skulle kunna gå i skolan och inte någonstans att bo. Några släktingar lånade ut ett litet skjul till familjen.


Här levde mamma och barn under otroligt fattiga förhållanden. Efter några år hjälpte några munkar  till så att barnen skulle kunna gå i en enklare skola.


Lek tyckte att det här med skola var jätteroligt och var väldigt duktig.  Snart var det dags att börja högstadiet, då dyker nästa problem upp mamma har inga pengar till högstadiet.


Nu har jag lärt känna Lek och ser att han är duktig. Jag bestämmer mig för att betala Leks skola. Vi väljer en kristen skola som är känd för att vara väldigt bra det kostar lite mer än den vanliga skolan. Men här är lärarna duktiga och kan  lära ut engelska


En dag kommer en släkting till mamma och lämnar ett papper på en liten bit mark som pappa har lånat ut för många år sedan. Mamma blir överlycklig, nu kan hon drömma om att  bygga ett litet hus i framtiden. Drömmen varar inte så länge, en dag kommer en Thailändare och säger att han vill köpa markbiten.


Mamma vill inte sälja det sista som finns kvar efter pappa. Thailändaren låter sig inte avspisas utan han trycker 5000 thb i handen på mamma och säger att hon ska få 25 000 thb senare. Hon är Karen och kan förstås inte göra något åt saken och inte får hon några mer pengar av honom.


Jag följer med Lek första skoldagen vi ska betala årsavgiften köpa skoluniform,gympakläder och böcker.

Gissa om han strålar av lycka. Lek är även duktig på Thaiboxning och ska börja på en träningscamp ganska nära skolan. Thaiboxningen är krävande och dom tränar 3 timmar efter varje skoldag.


Jag pratar med Lek och säger att det är viktigt att han är duktig och skötsam i skolan för jag har lagt ut mycket pengar på det här, han lovar att han ska göra sitt bästa.


Det går 3-4 månader och Lek slutar med Thaiboxningen. Jag förstår inte varför??? Han säger att det är väldigt hårt och att det gör ont. Jag förstår fortfarande inte??? Det är klart att det gör ont men vill man bli något måste man kämpa och han är duktig.


Jag pressar inte utan han slutar. Efter ytterligare några veckor vill Lek sluta skolan. Jag förstår inte varför??? Han vill bli fiskare säger han.


Nu är det något som inte stämmer. Jag pratar med Lek han berättar att det har varit systematisk mobbning och misshandel mot honom varje dag från början eftersom han är från Karenfolket och inte är thai.

Thaiboxningen slutade han med för att varje dag när han skulle gå till träningen var det alltid ett gäng  som slog, sparkade, kastade sten, pinnar på honom.


I skolan har det gått så långt att dom slår honom och alltid är det ca 10 st. Till och med ett tjej gäng terroriserar och sliter sönder hans böcker.


Glädjen som jag såg i hans ögon den första dagen vi gick till skolan finns inte längre. Jag frågar varför slår du inte tillbaka skit samma att det är 10 st sikta in dig på den värsta och se till att det gör djävligt ont på honom varje gång dom bråkar.


Lek säger att han har lovat mig att vara skötsam i skolan. Han har lärt sig tio guds budord utan till, som dom lär ut i den här kristna skolan. VÄND ANDRA KINDEN TILL.


Jag säger till Lek att det här ordnar vi jag följer med nästa dag till skolan och jag ska prata med lärarna och  killen som leder mobbningen och misshandeln.


Lek ser skeptiskt på mig. Nästa dag kommer vi till skolan jag pratar först med läraren och förklarar läget. Hon är mycket förstående jag ber att få prata med killen som leder mobbningen då kommer en lite högre lärare och säger att man inte kan stå och prata om sådant här och dom kommer inte att tala om vilka som slår Lek för det är bara lärarna som kan prata med elever inga andra får blandas in.


Dom ska prata med berörda elever och sedan ringa mig. Jag får absolut inte se eller träffa några elever.


Jag försöker med att många gånger kan det vara bra att fejsa problemet. Gör man det tillräckligt många gånger och lärare,föräldrar är med så blir det jobbigt för den eleven som mobbar.

Nej skriker läraren det här är en lärarsak och ska skötas i skolan inget annat. Jag frågar varför skyddar man förövarna och inte offren på en kristen skola, varför ser inte lärarna när 8-10 st ger sig på en person. Enligt Lek har det hänt flera gånger att lärare har vänt ryggen till när han har blivit slagen.


Jag lämnar Lek på skolan och får vänta på att lärarna ska lösa detta. Senare berättar Lek att killen som leder mobbningen hans föräldrar är goda vänner med läraren så det lär inte bli några förändringar.


Vänd andra kinden till.... hela dagen ekar orden i min skalle vänd andra kinden till....

Kommentarer
Postat av: marie

Vilken tragisk situation. Vad gäller bibelcitatet så finns det även en annan och mycket mer sympatisk teologisk tolkning av begreppet -Vänd andra kinden till..Alltså: Om en högerhänt person slår dig på kinden så hamnar slaget på din vänstra kind. Vad händer om du vänder andra kinden till? Slaget missar, det går inte att slå på den andra kinden. "Ta ingen skit"!! Försök gärna förklara detta för din lille vän. Lycka Till! önskar Marie

2009-03-02 @ 17:21:03
Postat av: D i a n a - En fotoblogg

intressant text! jag menar, det där är vardagen för många...

*taacck hörredu :D kanonkul att du gillar dom(som egetnligen bara är en xD )

2009-03-02 @ 17:25:52
URL: http://diiaanaaaas.blogg.se/
Postat av: Nicole

Hej hopp :)

Jag har en designutlottning pågång i min blogg, kika gärna ^^



http://xoxonicole.blogg.se/2009/march/en-utlottning.html

2009-03-02 @ 17:49:34
URL: http://xoxonicole.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tack tack! Jag åker nu den 20 till Phuket!

2009-03-02 @ 21:19:15
URL: http://mysticcc.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack..

2009-03-02 @ 22:24:50
URL: http://fourclover.blogg.se/
Postat av: Suss

Vilken ledsam historia. Mobbing förstör så otroligt mycket.

2009-03-03 @ 19:44:06
URL: http://susslever.blogspot.com/
Postat av: sandra

usch stackars pojk, hoppas det ordnade sig för han!

2009-06-01 @ 19:17:26
URL: http://sandraluukinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0