Karenfolket julpysslar i min hydda


Det är kväll och mörkret sveper in. Jag har en lampa i min hydda och det är precis lagom med ljus för att sitta här i halvmörkret dricka kaffe och titta på Marlee som julpysslar men några grannar. Det är ett lugn här ute mitt i ingenstans och här finns det verkligen tid för eftertanke. Karenfolket visar en värme och gemenskap som är svårt att hitta någon annanstans. Jag lyssnar när de berättar historier skrattar och sjunger. Undrar om det inte var så här i Sverige för hundra år sedan. Innan vi fick all teknik obegränsat med el och maskiner, innan vi började räkna allt i timmar och när varje timma kostar x kronor plus moms, innan vi sorterade bort de gamla på ålder domshemmen för vi har inte tid ork eller lust att ta hand om de som inte fyller någon funktion i samhället. Innan vi puttade in alla barn på dagis/fritids för det räcker att ha barnen någon timma på kvällen och helgerna.

 Tankarna far iväg och jag vet att utvecklingen kan man inte stoppa men det är skönt att komma till den här miljön och se kontrasterna. Här har alla en funktion alla hjälps åt alltid finns det något som man kan hjälpa till med, Karenfolket är de fattigaste men ändå så har de råd att ta hand om de gamla de får vara med i gemenskapen och vad jag kan se så är alla lyckliga. Nu hör jag barn som sjunger de går från hydda till hydda och sjunger julsånger på Karenspråket. Snart står de utanför min hydda med stearin ljus och sjunger och spelar. (Jag filmar tyvärr vet jag inte hur man gör för att lägga ut video snuttar på bloggen men det kanske kommer).

Jag sover i tigerbyn då och då, där längst in har jag min säng och här vaknar jag alltid utvilad.
Al photos on this blog copyright Thaikalle


Kommentarer
Postat av: Annika

Du är en RIK man Kalle, som vågat välja bort ett liv där allt bara snurrar på. Vi hinner knappast umgås med vänner och familj utan att samtidigt prata i mobilen, titta på tv eller sitta vid datorn.

Tack för en påminnelse nu i juletid.

2010-12-01 @ 08:19:02
URL: http://50ibkk.blogspot.com
Postat av: Lena Ydal

Låter underbart tycker jag !

2010-12-01 @ 17:07:23
Postat av: Lena Ydal

Det låter underbart ! Förresten hur har det gått med den lilla apan ?

2010-12-01 @ 17:42:15
Postat av: Annika

Jag håller fullständigt med dig och det underbart att höra att du har sinne för frid och att du utnyttjar den, framför allt. Julefrid till er alla!

2010-12-01 @ 22:53:54
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ser fram emot när du lärt dig lägga ut film på bloggen. Verkar vara en relaxad och mysig stämning i byn.

2010-12-03 @ 10:51:03
Postat av: Glegolo

kalle, kanonblogg. Du skriver jättebra och roliga bilder också. Fann din blogg just nu idag tack vare en av mina egna läsare.

Kör hårt.....



www.glegolo.bloggspace.se/

2010-12-06 @ 03:20:26
URL: http://www.glegolo.bloggspace.se/
Postat av: Pär Johansson

Tack för trevlig läsning,såg just programmet "ett annat sätt att leva" om just karenfolket ,funderar på att själv besöka dessa underbara människor någon gång i framtiden var i bl.a. Thailand i början av 80 talet när det knappt fanns turister i ex Phuket ,koh Samui bara en massa coola hippies o enkla bambuhyddor , Du skriver väldigt bra och jättefina bilder ,Tack //Pär

2011-03-15 @ 18:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0