Vietnam Hanoi


Nu var det dags för ett nytt försök att komma till Vietnam. Efter att ha beställt väckning på hotellet och mobilen var alarmerad på 0400. Marlee var den tredje väckningen med sitt telefonsamtal 0405. Nu var jag ute i god tid och förra försöket där jag missade planet till Vietnam har jag redan glömt.

Vietnam ca 84 mil inv. Hanoi har ca 6,5 milj invånare har en underbar stadskärna "gamla staden", här är det ett vimmel av tutand motorcyklar. Det är en upplevelse att ta en motorcykel taxi och känna hur man flyter med i trafikrytmen till en symfoni av tutande fordon. Först måltiden intas på en trevlig trottoarrestaurang här provar jag Saigon bia.


På trottoarerna kan man se folk sitta och röka tobak i bamburör Obs det är inte opium som de röker.

Jag hittar en exklusiv restaurang som har som specialitet att servera orm och idag är det kobra som står på menyn

Jag får följa med bakom köket och välja ut en kobra till middag. Det är ett litet äventyr att se hur lätt dom hanterar kobran och även jag får prov hålla. När jag har valt ut en orm kommer de fram till mitt bord och skär ut hjärtat som läggs i ett snaps glas. Blodet tappas upp i ett glas med vodka och sedan tar de gallan och häller det i ett glas med vodka. Snapsarna som är knall röda av kobrablodet och knall gröna från gallan ska drickas till de olika ormrätterna som serveras ca: 6-7 olika. Hjärtat som fortfarande slår ska blandas med vodka och kobrablod och ska drickas i ett svep innan maten. Både snapsarna och kobran smakade fantastiskt.

Blandade kobra rätter soppa, vårrullar, bbq mm

Till dessert fick vi inlagd orm.

Al photos on this blog copyright Thaikalle.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Alltså, käka orm kan jag köpa men det andra, nej, det får nog vara för min del! Hua mig!

2010-12-16 @ 12:45:53
Postat av: Marianne

Säkert en häftig och speciell upplevelse men jag föredrar nog glöggen här hemma i Södertälje istället för ormsnapsarna.

Kram

2010-12-16 @ 20:05:14
Postat av: Annika

Usch,stackars ormar!

2010-12-16 @ 22:10:23
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lena

Åh fy tusan,själv skulle jag inte våga smaka på det.

2010-12-17 @ 00:29:46
Postat av: Stina

Mmmmmmmmm, nja jag hade nog inte ätit orm alls..... isch! Spännande upplevelse kan jag dock tro.

/

2010-12-18 @ 15:22:28
URL: http://smillamittilivet.blogspot.com/
Postat av: Wer

2010-12-19 @ 09:54:13
Postat av: Weronica Holm

WoW häftigt....fast jag tycker att man ska lämna djuren ifred.

2010-12-19 @ 09:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0