Gränslös lottovinst


En kvinna som bor 100 m från mig har vunnit på lotto. Jag blir inbjuden till festen. Eftersom hon dagligen åker över till Burma för att sälja mat har hon skapat bra kontakter med militären och det är just en hög militär från Burma och hon som har köpt lotten tillsammans. Vinsten 350 000 bath delat på två.
Nu ska detta firas och de har bestämt att det ska firas mellan de två gränsstationerna i ingenmansland. Vi tar motorcykeln, vid gränsstationen förklarar vi att vi är bjuden på festen och får passera, efter ytterligare någon km är vi framme prick 18.00 här har man dukat upp ca 30 bord. Vi är först av alla trots att festen skulle börja nu men men thaitime som vanligt.
Jag strosar runt lite gratulerar kvinnan som vann. Efter 1 timme börjar folket att komma från båda sidor. Jag placeras vid ett bord med Burmeser och vi har lite problem med kommunikationen eftersom de enbart talar Burmesiska.

Ett av dom Thailändska militärbefälen tar ton
Vi äter och dricker whiskey och sedan ska alla sjunga karaoke. Det är en salig blandning av människor militärer från båda sidor, vanligt folk höga politiker från Dansingkhon. Det har även kommit en mycket hög militär från Myiak 25 mil in i Burma som kollar läget. Jag har förstått att det finns mycket ögon från båda sidor. Marlee går runt och tar lite bilder på fest deltagarna och då är det en militär från Thailändska sidan som vill att Marlee ska ta ett kort på den höga militären från Myaik han erbjuder henne en kamera. Marlee vägrar naturligtvis. En bild på honom skulle kunna vara farligt om bilden hamnade i Karengerillans händer.
Karrengerillan och Burmesiska militären dödar varandra om de får chansen. Karengerillan har en bra relation till Thailändska militären och är deras ögon inne i Burma. Hur som helst märker inte jag så mycket av det dolda spelet och det är en trevlig fest med mycket skratt och musik.

Burmesiska tjejer

Marlees vännina från Burma var också bjuden på festen
Al photos on this blog copyright Thaikalle


Kommentarer
Postat av: Annika

generöst att bjuda på fest....det låter som om ni hade trevligt

2010-10-25 @ 16:52:19
URL: http://www.50ibkk.blogspot.com
Postat av: Annika

En händelserik och trevlig fest på alla sätt vad jag förstår....

2010-10-25 @ 21:54:21
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Solveig Lundstedt

Jag fick den här bloggadressen av dig förra året men hade glömt den då vi åter var här. Jätteroligt och spännande att åter hitta hit. Tack för alla talande och trevliga inlägg. Hälsningar till Marlee.

Solveig

2011-01-03 @ 05:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0