Djungelkvinnan


Djungelkvinnan i Burma heter Mai. Jag brukar besöka henne då och då. Hon blir glad när jag tar med mig  ris och kaffe givetvis har jag även med mig två flaskor whiskey.
Mai är född i djungeln här har hon bott hela sitt liv 68 år, hon lever ensam i sin hydda. Mai har 6 barn alla barn är födda i Burma men bor numera i Thailand.
Ibland är hon och hälsar på sina barn och barnbarn.
Nu är det rätt årstid för att plocka frökapslar från dom stora träden inne i djungeln efter som Mai är gammal och kapslarna är tunga har Oscar och jag lovat att vi ska bära hem frökapslarna till hennes hydda.

Så här ser frökapslarna ut och träden är stora
Rejäl packning Mai plockar ur fröna från kapslarna som sedan sälj på marknad.
Fröna
Just nu är det väldigt torrt i djungeln, det har inte regnat på fyra månader och på många ställen har elden dragit fram. Vi träffar även Mais syster Sai som är uppe i bergen med sin son och plockar frökapslar Sai bor i Thailand men brukar gå upp och plocka frön, orkidéer och jaga nu har hon varit i djungel i  två veckor två timmars vandring från Mais hydda.

På vissa ställen brinner det fortfarande
  
 Slangbella används vid jakt

Sai och Mai. kvinnorna ser oftast alvarliga ut på bilderna dom vill inte visa att dom har tappat tänderna.

Oscar har fått prova på lite djungeläventyr, dom fysiska påfrestningarna var inga problem för Oscar och han vill följa med fler gånger.

Kommentarer
Postat av: marie

Vad används fröna till? Jag har sett dessa stora frökapslar och undrat över dem.

2009-03-19 @ 17:59:56
Postat av: Anonym

Hej!

Allt lika intressant att läsa om dina äventyr! Schyssta bilder också! Hoppas allt är bra!

Jensa

2009-03-19 @ 20:49:06
Postat av: Jensa

Alltid lika roligt att läsa om dina äventyr! :)

Schyssta bilder också! Hoppas allt är bra!

Jensa

2009-03-19 @ 20:51:10
Postat av: camilla-Öland

jag har precis som marie undrat vad det var för något.

är det dom som är gröna annars?



det är väldigt kul att följa er vardag där nere..

2009-03-20 @ 12:27:53
Postat av: thaikalle

Allt är bra här. det kommer snart ett inlägg om fröna

2009-03-22 @ 18:40:15
URL: http://www.thaikalle.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0